Geoblog.pl    AgaCosmic    Podróże    Kreta    Dzień 6 - Fodele, Gortyna, Fajstos, Matala

Dzień 6 - Fodele, Gortyna, Fajstos, Matala

Grecja
Grecja, Mátala
Przejechano 2027 km

Kolejnego dnia wyruszyliśmy w drogę z samego rana. Po ok 1,5 godzinie jazdy z Rethymnonu dotarliśmy do Fodele.
Jest to malutka wioska, otoczona gajami pomarańczowymi. Jest to rodzinna miejscowość El Greco. Zaparkowaliśmy w "centrum" (duży pusty plac wyglądający jak parking ;) ). Cel: dom rodzinny El Greco, w którym znajduje się poświęcone mu muzeum. Dobrze oznaczona droga prowadziła nas w górę wioski, drogą obok pachnących sadów.

Zanim jednak dotarliśmy do jego domu, zwiedziliśmy maleńki kościółek Panayia (Panagia).
We wnętrzu niestety nie wolno robić zdjęć, więc nie mam jak pokazać, że znajduja się tam (baaaaardzo już zniszczone) freski. Jest też bardzo miła pani, która przebywa tam przez większość dnia i objaśnia wchodzącym turystom co znajduje się na malowidłach i opowiada historię kościółka.

Kilkanaście metrów dalej (pod górkę) znajduje się dom El Greco. Wstęp płatny 4 euro.

We wnętrzu galeria obrazów (kopie) i maleńki pokoik na samym końcu - pracownia artysty.
Następnie chcieliśmy trafić do niedaleko położonej wioski Anogia, ale niestety greckie znaki (czyt: ich brak) wyprowadziły nas w pole.... I to dosłownie - w pewnym momencie skończyła się wioska a zaraz za nią asfalt :) Jakimś cudem trafilismy na drogę wiodącą na południe od Heraklionu - kolejnym przystankiem była Gortyna (Gortis).

W Gortynie znajdują się ruiny starożytnego miasta z czasów greckich i rzymskich. W 67 r p.n.e. Gortyna była stolicą prowincji (która obejmowała nie tylko Kretę ale i sporą część Afryki) i liczyła około 30 tysięcy mieszkańców!

Najlepiej prezentującym się budynkiem jest bazylika Agios Titos (Św. Tytusa). Znajduje się tuż za wejściem (wstęp znowu płatny kilka EUR) i zdecydowanie przyciąga wzrok. Jak mogliśmy przeczytać w naszym przewodniku jest to najlepiej zachowana wczesnochrześcijanska budowla na Krecie. Co roku, 23 grudnia, czyli w święto patrona bazyliki jest tu odprawiana msza święta.
Odrobinkę dalej znajduje się niewielki budynek, w którym można podziwiać (zza ogrodzenia) Tablice Gortyńskie. Jest to kodeks praw wyryty przez Dorów w 500 r p.n.e - najstarsze źródło prawa greckiego.

Przeszliśmy też na drugą stronę asfaltowej drogi, gdzie znajduje się jeszcze kilka budowli (a w sumie ich ruin) - m. in. praetorium i św. Apollina. Jednak nie mieliśmy mapy (błąd!), dokuczał nam największy upał (godz. 12) a ruiny porozrzucane są po okolicy i nie za wiele zobaczyliśmy. Praetorium juz nie bylo tak imponujące jak to co widzieliśmy wcześniej:

Kolejny przystanek, niewiele dalej - Fajstos. Jak dla mnie równie ciekawe miejsce jak Knossos. Z ta różnicą, że nie zrekonstruowane co daje pole do popisu naszej wyobraźni :)

Cudowne, imponujące i wspaniałe ogromne schody:
Niektórzy może kojarzą nazwę Fajstos z Dyskiem z Fajstos. I słusznie :) To właśnie tu został odnaleziony a zobaczyć go można w Muzeum Archeologicznym w Heraklionie.
Po najgorętszych godzinach spędzonych na chodzenu po ruinach miast i pałaców nadszedł czas na plażowanie :) Dojechalismy w końcu na południe wyspy. Matala. Niegdyś miasto hipisów - teraz doskonale przyciągające turystów miejsce. A co tak przyciąga? Jaskinie wydrążone w skałach.

Miejsce niezwykle klimatyczne i piękne. Czułam się tam doskonale (mimo tego, że zjadłam najmniej smaczny a najdroższy obiad na wyspie) :)

I tym prostym sposobem Matala została moim ulubionym miejscem na Krecie :)